Sizin Şirketiniz Yaşam Döngüsünün Neresinde ?









Bir şirketin ilk aşaması "Tohum" dönemidir. Bu aşamada işin temel fikri, misyonu, vizyonu, SWOT analizi tartışılır.
Pazar araştırması (biraz iyimser), sermaye yapısının konuşulması, gerekli insan gücünün nasıl bulunacağı gibi konulara yoğunlaşılmıştır.
Bir çok girişim bu aşamada yeterli motivasyon, kaynak veya cesaret eksikliğinden söner, uygun toprağa düşebilen tohumlar bir sonraki aşamaya geçerler.


Düşünce döneminden "tüzel kişilik" dönemine geçilmiş, ürün veya hizmetler için müşteri aranmaktadır.
Bu aşamada ürün geliştirme, rekabetçi olabilme, müşteri yaratabilmek, nakit akış, pazarda var olabilmek önemlidir.
Stratejik plana sadık kalma veya hızla adapte etmek, rekabet zekası, gerekli insan yapısının oluşturulması ile finansal dikkat bir sonraki aşamaya geçiş biletidir.
İnsan kaynakları açısından da organizasyonun oluşumu başlamıştır.


Müşteri sayısı ve ciro bu dönemde büyür. Büyüme ile beraber Finans, Satış, Satınalma, Üretim gibi bölümlerin entegrasyonu, daha formal ve kuralları olan bir yönetim şekli ortaya çıkar.
Bu dönemin sorunları arasında yönetimin performansı ve etkinliği, ekiplerin yönetimi, performans esaslı değerlendirme prosedürlerinin hayata geçirilmesi, şirket bilgi sisteminin (ERP) başarı ile kurulması vardır.

Artık şirket büyümüştür, şimdi biraz dinlenerek köklerini sağlamlaştıracaktır.
Büyüme yavaşlamış ancak kazanılan pazar korunmaktadır.
Bu dönemde Maliyet Yönetimi, Üretim Verimliliği, Taşaron Kullanımında Artış, İşbirliği Kurma, İş Süreçlerinin Yeniden Yapılandırılması gündeme gelir. Stratejik haritalama, hedefe giden yolun yeniden düzenlenmesi, iç motivasyonun arttırılması bu dönem de odaklanılması gereken konulardır.
Şirket yeni işbirlikleri, satış kanalları, daha saldırgan satış yöntemleri ve elinde bulunan tüm imkanlar ile genişlemeye başlar.
Genişleme stratejisinin hayata geçirilmesi, yatırım ve stratejik işbirliği kurma çalışmaları bu dönemin karakteristik hamleleridir.
Şirket bu aşamada kendi Pazar Sınırlarını her yöne doğru açmaya çalışır.
Olgunlaşma veya Yaşlanma Dönemi, hangisi sizin hoşunuza giderse.
Bu dönemde satış artışı durmuştur, nakit akış negatif dönemler gösterirken, gelişme eğrisi yön değiştirmeye başlamıştır.
Maliyet Yönetimi ve Finansal Beceri bu dönem için gerekli olan yetkinliklerdir. Hızlı ve radikal kararlar almak zorunda kalınan bu dönemde en çok "Liderlik" ihtiyacı duyacaksınız.
Liderlik, hızlı ve radikal olabilme yetkinlikleriniz yerinde duruyor ise önünüzde yeni bir "pozitif" süreç var demektir.


Bu nokta da şirket can çekişmektedir. Yönetim ya terk edecek (EXIT - satacak, stratejik ortaklık kuracak) ya da yeni bir büyüme dönemi için yenilenecek, tazelenecek.
Şirketlerin büyük bir kısmı veya kurucuları bu aşamada sahneden çekilmek zorunda kalır.
Şirketin değerlendirilmesi, satılabilir pozisyona sokulabilmesi, yeniden yapılanma, ortaklık yapısının değişmesi, yönetim tekniklerinin değişmesi bu dönemin en popüler konularıdır.
Bütün şirketler kendi yaşam döngülerinin içinde iyi ve kötü günler geçirir, bunların bir kısmı geçici bazıları ise yeni bir sürecin başlangıcıdır.
İş sahipleri şirketlerinin ürettiği sinyalleri ne kadar doğru okur ve algılar ise o kadar uzun soluklu, stratejik doğruları olan hamleler üretir.
Şirket sahipleri şirketlerinin “ölümsüz” olduğunu düşünmek isterler ama şirketler ölümsüz değildir, hatta ömürleri bir insan ile kıyaslanmayacak kadar kısadır.
Örneğin 35 yıl bütün şirketler için önemli bir sınırdır. Çünkü bu yıllarda ilk kurucular yaş sınırına ulaşırlar, artık ya yeni bir dönem başlayacak veya o ana kadar ulaşılan nokta borsa deyimi ile “realize” edilerek kurucunun aktif iş hayatı tamamlanacaktır.


ceodestekekibi.blogspot.com